Biblioteka szkolna włączyła się w ogólnopolską akcję promującą czytelnictwo „Szkolne Przygody Gangu Słodziaków”. Pomysłodawcą akcji jest sieć sklepów „Biedronka”.

Czytanie pełni ważną rolę w rozwoju dziecka, ponieważ uczy samodzielnego myślenia, ćwiczy pamięć i koncentrację oraz pobudza wyobraźnię. „Szkolne Przygody Gangu Słodziaków” to akcja dla klas I-III szkół podstawowych. Celem akcji jest budowanie nawyku codziennego czytania wśród uczniów.

Podczas zorganizowanego w bibliotece szkolnej spotkania rozpoczynającego akcję czytelniczą „Szkolne Przygody Gangu Słodziaków”, koordynatorki akcji Beata Paplińska oraz Kornelia Idziak by rozbudzić w dzieciach ciekawość czytelniczą odczytały im fragment książki Renaty Piątkowskiej pt.:”Gang Słodziaków. Przyjaciele mogą wiele, czyli magia z leśnej polany”.
W spotkaniu uczestniczyły dzieci z klas pierwszych oraz uczniowie klasy 3A.

W budowanie nawyku codziennego czytania wśród dzieci postanowiono włączyć również rodziców i dziadków. Dzieci otrzymały dzienniczki postępów czytania. Po wspólnym, przynajmniej 10-cio minutowym czytaniu ich opiekunowie potwierdzali własnym podpisem, że ich pociechy codziennie czytają . Za każde takie czytanie uczniowie otrzymywali od nauczyciela bibliotekarza naklejkę ze Słodziakiem, którą wklejali do swojego dzienniczka postępów czytania.

Akcja była atrakcyjną formą rozwijania nawyku czytania i cieszyła się dużą popularnością wśród małych czytelników.

Uczniowie klasy 3 A zaciekawieni tą książką utworzyli w bibliotece szkolnej krainę Słodziaków. Tworząc klimat leśnej polany wykorzystali zebrane na spacerze : suche gałęzie, uschnięte liście dębu oraz przyniesione z domu materiały papierowe i pudła kartonowe.
W ciągu kilku dni z artykułów tych „wyrosło” Magiczne Drzewo , a obok niego domek Słodziaków.

Na gałęziach drzewa zamieszkały przyniesione przez dzieci Słodziaki, a w domku borsuk Bartek. Scenerię leśnej polany uzupełniły błękitne niebo namalowane na tkaninie przez dzieci i upięte z tkanin leśne pagórki, trawy i runo.

Barwne i kolorowe tło stanowiły również postacie Słodziaków wykonane własnoręcznie przez uczniów.

Wykonane przez uczniów klasy 3A postacie Słodziaków wzięły udział w szkolnym konkursie plastycznym pt.;”EKO Słodziaki”.

Kryteria oceny stanowiła pomysłowość, samodzielność wykonania i wykorzystanie w pracy materiałów bio oraz pochodzących z recyklingu odpadów itp. Celem konkursu było uczulenie młodych czytelników na ochronę środowiska, do dbania o najbliższe otoczenie i uwrażliwi na rolę przyrody. Dzieci z entuzjazmem i dużym zaangażowaniem przystąpiły do konkursu. Prace konkursowe stanowią dekorację biblioteki szkolnej i przyciągają uwagę uczniów i pracowników szkoły.

Finałem akcji czytelniczej było przedstawienie ekologiczne pt.: „O ekologii ze Słodziakami”, które poprzedziły warsztaty zorganizowane w bibliotece szkolnej. Podczas warsztatów chłopcy i dziewczęta z klasy 3A zostali utwierdzeni w przekonaniu, że istotną rolę dla przyjaznego życia na Ziemi spełniają oni sami poprzez ograniczenie korzystania z elementów szkodliwych dla środowiska, segregację odpadów i odpowiedzialność za skutki własnych działań.

Zarówno scenariusz , scenografię i rekwizyty niezbędne do przedstawienia opracowali sami uczniowie. Oprawę muzyczną widowiska stanowiły odgłosy lasu naśladowane przez małych aktorów.

Inscenizację rozpoczął narrator, który zaprosił widzów na leśna polanę, przedstawił problem zaśmieconego lasu i głównych jego mieszkańców, którymi były postacie Słodziaków. Uczniowie wcielili się w rolę: Borsuka Bartka, Sarenki Hani, Liska Lucusia, Sowy Zosi, Nietoperza Nikodema, Myszki Marty, Pszczółki Poli i Dzięcioła Dominiczka. Każdy z bohaterów przedstawienia wyraził prośbę o dbanie o las :

„(…) w lesie śmiecić nie wypada, Las to nie jest wysypisko
a
ni jakieś tam śmietnisko. To naprawdę nie uchodzi….”

Mieszkańcy leśnej polany dzielnie stali na straży dbałości o ekosystem. Finałową piosenkę pt.:”Przebudzenie” wykonały wszystkie Słodziaki przy akompaniamencie gitary. Melodia ta nie tylko upiększyła całe przedstawienie ale jeszcze przez długi czas nucili ją uczniowie podczas przerw.

Fabuła była niezwykle ciekawa zarówno dla wykonawców jak i widzów.

Ideą przewodnią całej akcji było podkreślenie roli edukacji czytelniczej i ekologicznej w nauczaniu wczesnoszkolnym, wierząc, że pierwsze lata nauki w szkole mają decydujący wpływ na postawę uczniów wobec środowiska naturalnego.

Koordynatorzy akcji:

Beata Paplińska

Kornelia Idziak