W dniu 15 – 26 marca, odbył się w naszej szkole cykl warsztatów profilaktycznych. Tematyka warsztatów była dobrana pod szczegółową diagnozę wykonaną przez wychowawców.

Cele warsztatów dotyczące mobbingu rówieśniczego:

  1. Wyczulenie uczestników na akty agresji i przemocy stosowane względem rówieśników.
  2. Omówienie podobieństw i różnic w pojęciach: agresja, przemoc, mobbing.
  3. Wskazanie roli ofiary, sprawcy i świadka mobbingu.
  4. Wyposażenie uczniów w umiejętność szybkiej reakcji w sytuacji mobbingu w szkole.
  5. Wskazanie sposobów radzenia sobie z własną i cudzą agresją.
  6. Zwiększenie kompetencji społecznych.

Wydawać by się mogło, że zjawisko mobbingu występuje wyłącznie w środowisku ludzi dorosłych. Nic bardziej mylnego. Coraz częściej dochodzi do sytuacji prześladowania dziecka przez inne dziecko. Może się to odbywać poprzez formę fizyczną i/lub psychiczną. Wokół ofiary mobbingu tworzy się atmosfera zagrożenia. Mobber (sprawca) dąży najczęściej do wykluczenia z grupy swojej ofiary. Tego typu działania w sposób znaczny wpływają na jej osobowość. Osoba ta żyje w nieustannym strachu i obawie przed kolejnym kontaktem ze swoim oprawcą. Warsztaty z mobbingu rówieśniczego zwracają szczególną uwagę na potrzebę odpowiedzialności społecznej wśród uczniów. Nie tylko uświadamiają konsekwencje leżące po stronie sprawców, ale także skupiają się na profilu osób dotkniętych tym problemem.

Cele depresja/kryzys emocjonalny:

  1. Budowanie poczucia własnej wartości i prawidłowej samooceny na podstawie świadomości własnych uczuć i potrzeb.
  2. Uczenie koncentracji i uważnego, świadomego podejścia do otaczającej rzeczywistości do siebie i do innych.
  3. Uczenie dążenia do równowagi wewnętrznej, dobrych relacji z rodziną, znajomymi i otoczeniem oraz efektywnego rozwiązywania problemów w oparciu o poszanowanie siebie i innej osoby.
  4. Przypomnienie uczestnikom programu gdzie szukać pomocy i wsparcia w sytuacjach kryzysowych oraz jak reagować.

Płaczliwość, rozdrażnienie, brak uśmiechu na twarzy dziecka można zauważyć bez problemu, natomiast przejawy depresji, czy kryzys emocjonalny nie są już tak charakterystyczne i łatwe do jednoznacznego określenia. Diagnoza tych zaburzeń bywa trudna, gdyż jej objawy są złudnie podobne do zaburzeń zachowania typowych dla okresu „burzy i naporu”, jakim jest okres dorastania. Obecnie wiadomo, że epizody depresyjne i kryzys emocjonalny może dotykać zarówno uczniów skrytych, wycofanych, jak również otwartych i pozornie wesołych na co dzień. Warsztaty dotyczące profilaktyki zachowań ryzykownych mają na celu wzmocnienie czynników chroniących, pokreślenie istoty utrzymania dobrego stanu psychicznego, pozytywnej samooceny i poczucia własnej wartości. Uczniowie nabyli nowe umiejętności związane ze sposobami reagowania na zachowania destrukcyjne i wsparcia osób potrzebujących pomocy.

To tylko dwa, przykładowe z kilkunastu tematów realizowanych w bloku wiosennych warsztatów. Każda klasa odbyła dwie godziny lekcyjne zajęć warsztatowych. Zajęcia prowadzone były metodami aktywizującymi uczniów do samodzielnego, kreatywnego myślenia i wyciągania wniosków.

Warsztaty prowadzone były przez trenerów z firmy PROGRES.

pedagog, Agata Mroczkowska